תקשורת ומידע

אנה זק או נועה קירל? יהורם גאון בראיון חדש על דעותיו

יהורם גאון, אחד אמנים היוצרים המוערכים ביותר בעולם התרבות והמוזיקה בישראל, מספר בראיון חדש על השירים החדשים שלו, "המחנה" שהוא מסרב להשתייך אליו בנושא "התחרות" בין אנה זק לנועה קירל, עמדותיו לגבי נושא סגירת תאגיד השידור הציבורי והעובדה שלא מעניין אותו אם משמיעים אותו ברדיו. לדבריו, "אני לא מאמין בזרי דפנה. אני מאמין בעבודה. עצם היותך עובד ורצוי – זה זר הדפנה הכי גדול שאתה יכול לאחל לעצמך".

במסגרת הראיון השיב יהורם גאון לאתר 'וואלה' בתשובה לשאלה מדוע לא חתם על מכתב האמנים נגד סגירת תאגיד השידור הציבורי 'כאן', ואמר כי "אתה יודע, יש לי תכנית רדיו כל שבוע בגלי צה"ל. השמעתי שם את דעתי בנושא סגירת התאגיד. הייתי הראשון שמנכ"ל התאגיד גולן יוכפז כתב לו הודעה. הנה אני קורא לך אותה: 'אני מבקש להודות לך מקרב לב בשם עובדי ועובדות תאגיד השידור ובשמי על מילות התמיכה שהשמעת בשידור בגלי צה"ל אתמול, על העמידה לימין השידור הציבורי. יש חשיבות גדולה לקול שלך בהקשר הזה'. עניתי לך?".

בהמשך לכך, בתשובה לשאלה מדוע לא חתם על המכתב, השיב יהורם גאון כי "אני אף פעם לא חותם. אני לא רוצה להיות חלק מהמון. לא רוצה להיות חלק מטייסים, לא רוצה להיות חלק מהיי טקיסטים, לא רוצה להיות חלק מעורכי דין. לא רוצה להיות חלק. אני מביע את דעתי. אני בנאדם אחד. ברגע שאני מצטרף זה כבר פתאום הופך להיות עדר. לא רוצה להיות. אני רוצה להביע את דעתי כי יש לי מה להגיד, ואני אומר ברדיו את דעתי. ברגע שזה מקבל צביון של 'צבא של', כמו צבא של שחקנים, צבא של אמנים, אני לא רוצה להיות חלק".

בנוגע לעובדה ששיריו החדשים אינם מושמעים ברדיו, מה שלדבריו לא מפריע לו יותר מדי, מספר יהורם גאון בראיון כי "מאחר והמרחק בין האנשים שיושבים בוועדות הפלייליסט השונות לאמנים שמוציאים שירים הולך וגדל, אני מציע לעשות ועדות פלייליסט בכל תחנות הרדיו שישבו בהן אנשים שהם לא ילדים ולא צעירים שיידעו להעריך מילים כמו 'שְׁתַלְתֶּם נִגּוּנִים בִּי, אִמִּי וְאָבִי, נִגּוּנִים מִזְמוֹרִים שְׁכוּחִים', ויידעו להעריך את המנגינה הזאת. ואז שיעשו פלייליסט מקביל לשירים קלאסיים כאלה, שמקליטים היום האמנים הוותיקים ואין לכך ביטוי בפלייליסט. אתה לא יכול לקחת ילד, סליחה על הביטוי, שיעריך שירים של אמנים ותיקים שמוציאים כל הזמן שירים ישנים וחושבים על כל מילה שהם שרים ועל מנגינה שהיא אחרת ומאוד מלודית, אך איננה קצבית ואיננה בנויה מתופים. ואז אני חושב שיעשה צדק אם תוקם ועדת פלייליסט מאנשים שקרובים בגילם לזמרים הוותיקים, כי אז תתחיל פתאום לשמוע שירים כאלה בתחנות הרדיו, בתכניות נוסטלגיה המוקדשות לזמרה הקלאסית, כמו 'ארבע אחר הצהריים', ואז התכניות יתמלאו בשירים לא רק קלאסיים מהעבר אלא גם שירים קלאסיים חדשים, כי זה ברוחם של האמנים הוותיקים, שלא יודעים לשיר שירים אחרים. הם רוצים לשיר רק שירים עם מילים שיש בהן תוכן ומשמעות ושיש מלודיה ועיבוד".

בתשובה לשאלה שהוצגה לפניו "באיזה מחנה אתה, אנה זק או נועה קירל?", השיב יהורם גאון בדבריו כי "אני יודע שהן שתי זמרות מאוד מוצלחות אבל לא ידעתי שיש מחנות, אני מצטער. אני מאחל לשתיהן הצלחה רבה".

בראיון נשאל גאון גם האם השורה המפורסמת "כולנו יהודים וכל כך נחמדים" משירו בסרט "קזבלן" עדיין רלוונטית בימינו, ובתגובה לכך הוא השיב כי "כן, בוודאי. אתה לא יכול לחיות בארץ הזאת אם אתה לא אופטימי ואם אתה לא מקווה. אני רק מקווה ואני אופטימי כל הזמן. אני אוהב את הארץ הזאת, ואני ציוני לא לצורך המליצה אלא ציוני באמת. ואני מאמין שדברים יסתדרו, ודברים ימצאו את מקומם הנכון. אז אני לא דואג בכלל, אף פעם לא דאגתי ואני גם לא אדאג. אני הייתי במלחמת השחרור בירושלים ועברתי מצור. לא היו מים. עברנו תקופות מאוד קשות. היום אנחנו נמצאים במקום אחר לגמרי. ואני מסתכל רק על החצי המלא של הכוס".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button